Confronterend, maar ook hoopgevend

We hebben plannen met Vilomah, veel plannen, want er is nog een hoop verbetering mogelijk in alle facetten van het overlijden van een kind. Deze plannen kunnen we niet alleen realiseren… daarvoor hebben we begrip en inzet nodig van diegene die in het dagdagelijkse leven omgaan met deze situaties. Daarom gingen we de afgelopen weken op bezoek in het crematorium te Hasselt en bij een begrafenisondernemer die tevens ook voorzitter is van de bond der begrafenisondernemers. Twee plaatsen waar omgaan met de dood centraal staat en de kostbaarheid van het leven nergens meer aanwezig is.

In het crematorium werden we ontvangen door een zeer zachte en vriendelijke leeftijdsgenoot die ons inzicht verschafte in het reilen en zeilen van deze mysterieuze plaats, die ons met zijn gedrag ook meteen geruststelde over de professionaliteit van deze instantie. Zelfs hier is het overlijden van een kind een uitzonderlijke zaak die de medewerkers niet onberoerd laat. Het voorstel tot samenwerking met onze vzw werd dan ook zeer positief ontvangen.

Aanleiding van deze actie waren de genadeloze uren die ik zelf naar de factuur heb gestaard vooraleer ik de moed bijeen schraapte om ze open te doen. Want zwart op wit zien wat je hebt moeten laten doen met je kind komt behoorlijk hard binnen, geloof me. De eerste actie die we dan ook afvinkten van onze lijst is dat vanaf heden facturen voor de crematie van een kind tussen 0 en 18 jaar naar onze vzw komen in plaats van naar de ouders zelf. Ongeacht de kost die we overnemen willen we vooral de extra schok wegnemen die dat papier veroorzaakt. We starten ons project in Hasselt en hopen dit snel verder nationaal uit te breiden.

Ook ons bezoek aan de begrafenisondernemer in Noord-Limburg werd een hartverwarmende ontmoeting. Deze hechte familie ontving ons met respect en medeleven en toonde vol trots alle aspecten van hun eigen werking. Na onze uitleg over de vzw werd ook hier met een uiterst positieve toon gereageerd want ons verhaal over het overlijden van Kenric bewoog deze man die al zoveel jaren in het vak zit tot tranen. De dood van een kind snijdt door merg en been, ook voor een ervaren begrafenisondernemer met een enige kleinzoon van 5 die “niet goud maar diamant is”.

De noodzaak aan een overkoepelende afspraak binnen de sector is voor beide partijen zeer duidelijk. Ouders die geconfronteerd worden met een dergelijk groot verlies moeten er blindelings op kunnen vertrouwen dat de begrafenisondernemer waarmee ze in zee gaan niet enkel zijn uiterste best zal doen om aan hun wensen te voldoen, maar dat hij hun ook zal inlichten over de mogelijkheden om bv hun kind nog even wat langer bij zich te houden en dat dit alles met een aanvaardbaar prijskaartje gebeurt. Een gegeven dat helaas niet altijd niet vanzelfsprekend blijkt te zijn.
Ook hier timmeren we aan het doel om deze afspraak nationaal uit te breiden en ouders op die manier te helpen in het afscheid van hun kind.

Deze constructieve ontmoetingen bevestigden voor ons nog maar eens dat mensen die bewust omgaan met verlies en rouw vaak meer empathisch in het leven staan dan diegene die dit onderwerp proberen te ontlopen. Begrijpen dat het leven vluchtig is en geen gegeven laat ons beseffen dat alles, inclusief wijzelf, relatief is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *